Hoe verkoop of verhuur ik een bedrijfspand?

Hoe verkoop of verhuur ik een bedrijfspand?

Als u dit wil en gaat doen dan zijn er veel zaken om rekening mee te houden. De eerste tip die wij u geven is om op zoek te gaan naar een bedrijfsmakelaar die bij u past. Zij lopen het hele verhuur- of verkoopproces met u door. De bedrijfsmakelaar zorgt er voor dat alles goed geregeld wordt en kijkt ook goed mee of geïnteresseerde partijen betrouwbaar zijn. Onze ruim 40 jarige ervaring staat wat dat betreft garant voor een zorgeloze en deskundige begeleiding. Dat proces begint met een klantgericht en luisterend oor tijdens een vrijblijvend kennismakingsgesprek.

 

1. Vrijblijvend kennismakingsgesprek

In dit gesprek geven wij u advies over o.a. de te hanteren vraagprijs, de promotie en de kosten. Bovendien kunt u ons alle vragen stellen over het verhuren of verkopen van uw bedrijfsruimte. Na het gesprek sturen wij u een zogeheten ‘opdracht tot dienstverlening’ waar alles staat samengevat. Aan u om dit te tekenen of niet. Volledig vrijblijvend dus. 

2. Promotie

Onze opdracht tot dienstverlening getekend? Mooi! Wij gaan snel voor u aan de slag. We beginnen met het maken van een brochure van het bedrijfspand. Hierin staat alle informatie over uw bedrijfspand, inclusief 360 graden foto’s. Ook zullen we video’s laten maken. Vervolgens wordt het pand aangemeld op diverse websites, zoals Funda in Business. Bovendien brengen wij ‘te huur’ of ‘te koop’ posters aan. Daarnaast gaan we ook actief relaties benaderen van wie we weten dat ze op zoek zijn naar dergelijke bedrijfspanden.

3. Bezichtigingen

De eerste kopers of huurders tonen interesse. Wij verzorgen de bezichtigingen en starten de onderhandelingen. Uiteraard bespreken we alles met u. We zorgen ervoor dat u alle informatie krijgt zodat we samen tot de beste transactie komen voor uw bedrijfsruimte. U tevreden, wij tevreden.

4. Koopakte of huurovereenkomst

Als we de geschikte koper of huurder voor uw bedrijfspand hebben gevonden stellen we voor u een koopakte of huurovereenkomst op. Dit doen we uiteraard in samenspraak met u, zodat u achteraf niet voor onaangename verassingen komt te staan. Onder het genot van een bakje koffie bespreken we de koop- of huurovereenkomst bij ons op kantoor.

5. Alles verzameld

Als alles getekend is kan de huurperiode beginnen of de koop bij de notaris worden bezegeld. Voor de oplevering en overdracht lopen we het pand nogmaals goed met u na of alles klopt. Bij eventuele afwijkingen zorgen we ervoor dat er goede afspraken gemaakt worden om deze te laten herstellen. Geen zorgen meer voor u.

Wilt u weten wat wij voor u kunnen betekenen? Wij zijn u graag van dienst! Neem contact met ons op via mail info@mens.nl of bel 0252 - 419 135.

 

Veelgestelde vragen

Tijdens het eerste kennismakingsgesprek beantwoorden wij graag al uw vragen. Hierbij geven we alvast antwoord op de vragen die we vaak te horen krijgen. Uiteraard geven wij in een gesprek een uitgebreide toelichting en gaan we verder in op uw situatie.

Verkopen

Hoeveel BTW moet ik rekenen bij de verkoop van een bedrijfspand?
Bij de verkoop van een bedrijfspand wordt geen BTW gerekend, tenzij het pand minder dan 10 jaar geleden nieuw is gebouwd of grootschalig is verbouwd. In dat geval zal er een (in de tijd lineair aflopend) deelbedrag van de BTW gerekend worden over de koopprijs.

Een verhuurd bedrijfspand verkopen, hoe zit dat?
Het is mogelijk om een verhuurd bedrijfspand te verkopen. Belangrijk daarbij is het uitgangspunt ‘(ver)koop breekt geen huur’. De verkoop zal dan m.n. gericht zijn op beleggers en niet zozeer op eigen gebruikers. Wij hebben een groot netwerk in vastgoed geïnteresseerde beleggers, partijen en relaties. Zo vinden we snel een koper voor u. U kunt gerust met ons contact opnemen om uw situatie verder te bespreken.

Welke rechten heeft een huurder bij de verkoop van een bedrijfspand?
De huurrelatie blijft in stand bij de verkoop van een bedrijfspand en gaat over op de nieuwe eigenaar. Wanneer iemand uw bedrijfspand koopt, neemt diegene alle rechten en plichten over die voortvloeien uit de bestaande huurovereenkomst. Het huurcontract wordt dus niet verbroken en blijft bestaan.

Wat is de boekwinst bij de verkoop van een bedrijfspand?
Als u uw bedrijfspand voor meer geld verkoopt dan de kosten en schulden die u heeft gemaakt voor het pand of perceel, is het verschil in beginsel uw boekwinst. Eenvoudig gesteld, u verkoopt een pand voor €300.000,- waar u in totaal €150.000,- voor betaald heeft en voor €50.000,- aan kosten heeft gemaakt voor een verbouwing. In dit geval heeft u een boekwinst van €100.000,-.

Verhuren

Hoe verhuur ik een bedrijfspand?
Bent u in het bezit van een bedrijfspand en wilt u deze verhuren? Daar komt heel wat bij kijken, van het vaststellen van een optimale vraagprijs, tot het zorgvuldig afspreken van voorwaarden en het goed screenen van de verschillende potentiele geïnteresseerde huurders. Wij raden u aan om altijd een bedrijfsmakelaar in te schakelen die u helpt tijdens het hele traject.

Hoeveel belasting mag ik rekenen als verhuurder van een bedrijfspand?
U mag in de huurprijs BTW opnemen. Hier zitten wel een aantal voorwaarden aan verbonden. Zo moet de verhuurder voor minstens 90% het pand gebruiken voor de omzet waar hij BTW voor betaalt.

Vraag meer informatie aan